Tuesday, August 27, 2013

4

" Ada separuh orang, dia tamak." mensiniskan aku, pada cerita aku tidak mampu menerima hakikat bahawa hak aku-- gaji dan simpanan ditipu.

Itu langsung petikan yang diwartakan seorang manusia yang merungut tak sudah-sudah, "Kalau tak diminta datang ke sini, akak dah dapat RM10k dan boleh kerja di Rawang. Datang sini, bukan akak nak sangat pun." Ah, dan gaji manusia itu naik sekali ganda. Kerana duit, diterima.

Bila datang kerja, ditolak lagi mentah-mentah.

"Ini semua bukan kerja akak. Kau datang pejabat goyang kaki aje?" katanya lagi. 

Dan aku pandang dia menjawab selamba," Ah, ini semua kerja saya lah ye? Kalau macam tu baik biar saya yang jadi Senior Executive. Akak balik Rawang, letak jawatan."

Ditanya lagi tentang kerja, "Akak, yang itu dah siap?"
Geleng.

Ditanya pula tentang yang lain, geleng lagi. Tak sempat mahu susun hidup baru di sini.

Setiap kali ditanya dijawab tak tahu.

4 bulan masih sesi sesuaikan diri. Begitu ceritera orang yang mentamakkan orang lain.

Sekarang, ada orang baru ganti duduk aku, semua perkara balik pada aku. Sedang jelasnya aku bukan lagi berada dalam department tersebut.

Oh lupa, memang lah disoal semua tidak tahu. Kan selama ini aku sorang yang bekerja. Kau orang kan terasa besar, apa hal buat kerja.

Jangan kata aku mensiniskan orang. Ini cerita betul.

Titik.

No comments:

Post a Comment